Magyar buszok » Gördülő legendák - Az Ikarus évszázados története

Újjászületés

(Busman)

ik280gyors-17thumb.jpg A BKV buszállományának közlekedésbarátok által egyik leginkább nyomonkövetett járművei az az 50 darab Ikarus 280-as autóbusz, amelyek 1998-ban újultak meg az Ikarus székesfehérvári gyárában és amelyek egyedi fényezésükkel azonnal magukra hívták a figyelmet.
1998 nyarán, rendkívül rövid határidővel - a szerződés szerint szeptember 1-ig - 50 járműnek kellett újjászületnie: 29 darab, 1992-93-as autóbusz nagyjavítást kapott, amely a régi karosszéria felújítását, fényezését és újraszerelését jelentette. További 21, 1986-87-es gyártású autóbusz teljes karosszériacserén esett át. Valamennyi autóbusz új Euro-2-es motort, 4 fokozatú automata ZF váltót, valamint elektronikus utastájékoztató és jegykezelő rendszert kapott. A tágas, világos utastérben babakocsi-tárolót is kalakítottak.
A munkálatok közben a BKV rendszeresen gyártásközi ellenőrzést végzett, amelynek során többek között a szerződés is folyamatosan kiegészítésre került: a buszok megbontása után derült ki sok esetben ugyanis, hogy milyen alkatrészek, elemek cseréjére van még szükség.
Érdemes megjegyezni, hogy a feladat hiányában a fehérvári gyár nyári szünetre kényszerült volna.

ik280gyors-01.jpg
BX-64-82 (BPO-450) szétszerelve a gyárcsarnok előtt

ik280gyors-02.jpg
BX 59-41 (BPO-465) régi “ruhája”, útra készen a vastelep felé

ik280gyors-03.jpg
BX 64-87 és kortársainak vontatott

ik280gyors-04.jpg
és gépes részének selejtezett váza

ik280gyors-05.jpg
A fiatalabb kocsik csak vázjavítást kaptak…

ik280gyors-06.jpg
… ahogy az 1993-as gyártású BU 20-19 (BPI-181) is

ik280gyors-09.jpg
Új karosszériák szerelésre készen

ik280gyors-12.jpg
Fényezés

ik280gyors-10.jpg

ik280gyors-11.jpg

ik280gyors-07.jpg
A régi 2156-os szív helyett

ik280gyors-08.jpg
mindegyik busz új, Euro-2-es, Rába D10-es motort kapott

ik280gyors-13.jpg
Már csak az utolsó simítások és a látványos, komolyabb technológiát igénylő színátmenetes fényezés van hátra. Ez később kifogott a BKV-n.

ik280gyors-14.jpg
Egy újjászületett kocsi

ik280gyors-15.jpg
A buszok utastere is látványosan megújult: a világos színeknek és az Ikarus 280-as amúgy is tágas belső terének köszönhetően számomra rendkívül kellemes érzés volt ezeken a kocsikon utazni. Később, a takarítás és karbantartás erős hiányosságai miatt elveszett a varázs.

ik280gyors-16.jpg
Mission complete: Indulás Budapestre

ik280gyors-17.jpg
Díszsor a Récsei garázsnál

ik280gyors-18.jpg
Aba Botond, Demszky Gábor és Széles Gábor az átadó ünnepségen

  1. Martin

    Sziasztok!
    Ez a cikk nagyon érdekes, kár hogy nem lehet belőlük több…csak fogynak…:S
    Ám tudtok segíteni nekem?…méretekre gondolok…főleg belső tér, lemezcsíkok, szegélyek, korlátok átmérője, lámpák hossza (Neon), padló ajtók…:S
    Nagyon meg köszönném, ha tudtok ebben segíteni…:)

  2. Körömi Emánuel

    szia .

    tudok neked segíteni .

    ha miskolcra jösz szólj nekem .

    és akkor adok neked mindenféle műszaki leírást , nagyfelbontású fényképet az ikarus 200-as típuscsaládról .

    MSN címem: rob-rob-rob@hotmail.com

    Új hozzászólás

    Töltsd ki az alábbi űrlapot hozzászólás küldéséhez

    Felhasználói adatok





    Az üzeneted